Ce presupune starea de urgență în România?

0

Întreaga lume este paralizată de criza provocată de pandemia de coronavirus. Majoritatea statelor lumii au declarat stare de urgență pentru a stopa răspândirea virusului. În urma acestor decizii o serie de drepturi și libertăți cetățenești vor fi suspendate. În România, starea de urgență poate fi decretată doar de președintele țării. Decizia trebuie să fie contrasemnată de premierul în funcție.

Conform Constituției: “Preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale şi solicită Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia”.

Starea de urgență poate fi declarată pentru o perioadă de maxim 30 de zile. Decretarea stării de urgență se face, conform legii, pentru o durată de 30 de zile. Dacă situația este în continuare gravă, președintele României, cu încuviințarea Parlamentului, poate prelungi durata stării instituite și poate extinde sau restrânge aria de aplicare a acesteia.

Potrivit articolului 7 din OUG nr.1/ 1999, la instituirea stării de asediu sau a stării de urgență, unele atribuții ale administrației publice centrale și locale, legate de aplicarea dispozițiilor art. 20 din prezenta ordonanță de urgență, trec în competența autorităților civile și militare, prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau de urgență. Totodată, autoritățile civile ale administrației publice centrale și locale de specialitate continuă exercitarea atribuțiilor care nu au fost transferate autorităților militare și au obligația de a acorda sprijin autorităților militare.

Ce măsuri pot fi aplicate când este declarată starea de urgență?

În România, conform legilor în vigoare, în cazul declarării stării de urgență autoritățiile pot lua o serie de măsuri cum ar fi:

  • să întocmească planurile de acțiune și planurile de ridicare graduală a capacității de luptă, în conformitate cu ordinele și instrucțiunile proprii;
  • să dispună depunerea temporară a armelor, munițiilor și materialelor explozive aflate asupra populației și să procedeze la căutarea și ridicarea lor; la încetarea măsurii excepționale, acestea vor fi înapoiate celor în drept să le dețină; să dispună închiderea temporară a societăților care comercializează arme și muniții și să instituie paza acestora;
  • să limiteze sau să interzică circulația vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore și să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulație;
  • să efectueze percheziții oriunde și oricând este nevoie;
  • să efectueze razii;
  • să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfășurarea adunărilor publice, a manifestațiilor sau marșurilor;
  • să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgență persoanele a căror prezentă nu se justifică;
  • să dispună închiderea temporară a unor stații de distribuire a carburanților, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor și ale altor localuri publice;
  • să suspende temporar apariția sau difuzarea unor emisiuni ale posturilor de radio ori de televiziune
  • să asigure paza militară a sediilor autorităților publice centrale și locale, a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, de radio și de televiziune, precum și a unor agenți economici sau obiective de importanță națională; când situația impune, dispun oprirea temporară a alimentării cu gaze, energie și apă potabilă, după caz;
  • să dispună raționalizarea alimentelor și a altor produse de strictă necesitate;
  • să emită ordonanțe militare;
  • să interzică circulația rutieră, feroviară, maritimă, fluvială și aeriană pe diferite rute;
  • organizarea și asigurarea cu prioritate a transporturilor, comunicațiilor, produselor, resurselor și infrastructurii pentru nevoile forțelor destinate apărării;
  • închiderea frontierei de stat, în întregime sau în zona în care a fost instituită starea de urgență, intensificarea controlului la punctele de trecere a frontierei care rămân deschise, precum și supravegherea frontierei pe toată lungimea sa;
  • rechiziționarea de bunuri, potrivit legii. Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 100 lei la 5.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 1.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.

Când se declară starea de urgență?

Declanșarea stării de urgență este o măsură specială pe care un guvern o poate lua pentru a face față unei situații excepționale, cum ar fi dezastre naturale, epidemii, atacuri teroriste sau alte evenimente majore care pot pune în pericol securitatea națională sau bunăstarea cetățenilor. Decizia de a declara starea de urgență poate varia în funcție de legislația țării respective, iar criteriile pot include:

Pericol iminent sau existent: Starea de urgență poate fi declarată atunci când există un pericol iminent sau atunci când o situație de criză este deja în desfășurare. Aceasta poate include dezastre naturale, epidemii, atacuri teroriste sau alte amenințări majore.

Incapacitatea autorităților de a gestiona situația: Dacă autoritățile locale sau regionale sunt depășite de situație și nu pot face față eficient crizei, guvernul central poate interveni prin declararea stării de urgență pentru a coordona eforturile și resursele.

Protecția cetățenilor și bunurilor: Starea de urgență poate fi declarată pentru a asigura protecția cetățenilor, a proprietăților și a infrastructurii în fața pericolelor iminente sau existente.

Restricționarea temporară a drepturilor și libertăților individuale: Declanșarea stării de urgență poate permite guvernului să ia măsuri excepționale care pot restricționa temporar drepturile și libertățile individuale în interesul general și al securității publice.

Necesitatea unei intervenții urgente: Dacă situația impune o intervenție urgentă și promptă pentru a limita daunele și pentru a gestiona eficient criza, guvernul poate recurge la declanșarea stării de urgență.

Este important de menționat că declanșarea stării de urgență trebuie să fie în conformitate cu principiile statului de drept și cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor. De asemenea, durata și măsurile luate în timpul stării de urgență ar trebui să fie proporționale cu gravitatea situației și să fie evaluate periodic pentru a se asigura că sunt încă justificate.

DigiLive.ro vă mulțumește pentru faptul că ați citit tot articolul și vă roagă frumos să îl distribuiți mai departe.

Comentarii Facebook

Lasă o replică

Email-ul tău nu va fi făcut public.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Citește mai multe aici!

Politica de confidențialitate și cookie-uri