Care este diferența dintre vegan și vegetarian? Cum este mai sănătos?

0

Vegan sau vegetarian? Mâncarea este una dintre plăcerile omului. În prezent, masa unei persoane este foarte diversificată, față de ceea ce era în trecut. La origine, omul este un animal omnivor, însă tot mai multe persoane aleg să aibă un meniu fără proteină animală. Așadar, tot mai mulți oameni aleg să fie vegetarieni sau vegani. Trebuie specificat de la bun început că între cele două stiluri de viață există o diferență care va fi explicată în rândurile de mai jos.

Ce înseamnă vegetarian?

Vegetarianismul este practica unui stil alimentar ce exclude toate produsele carnivore, precum mezelurile, peștele, stridiile, crustaceele și alte produse obținute prin sacrificarea animalelor, păsărilor și animalelor subacvatice. Sunt mai multe variante de dietă, unele includ ouăle și/sau alte produse obținute de la animale, precum lactatele, icrele și mierea.

Vegetarianismul este privit a fi o dietă sănătoasă și viabilă. „Asociația Dietetică Americană și Dieticienii Canadei” au găsit un regim vegetarian care, planificat corespunzător și echilibrat, poate satisface pe deplin nevoile nutriționale pentru toate etapele vieții, iar cercetările pe scară largă arată că vegetarianismul scade considerabil riscul de cancer, atac de cord sau alte boli fatale, reușind chiar în multe cazuri să ajute la vindecarea bolilor.

Nutrienții, proteinele și aminoacizii necesari pentru susținerea corpului se pot găsi în legumele frunzoase, cereale, nuci sau lapte de soia. Aceste regimuri de viață ajută la menținerea greutății corpului sub control și reduce, astfel, riscul de boală la inimă sau osteoporoză și de obezitate. Carnea, în particular, s-a descoperit a fi direct asociată cu creșterea dramatică a riscului de cancer la plămân, esofag, ficat și colon.

„Asociația Dietetică Americană și Dieticienii Canadei” au confirmat că un regim vegetarian contribuie cu numerose beneficii nutriționale, incluzând nivele scăzute de grăsime saturată, colesterol, nivele mai mari de carbohidrați, fibre, magneziu, potasiu și antioxidanți, precum vitamina C și E. Din cercetări clinice preliminare a reieșit că vegetarienii au un risc mai mic de boală de inimă ischemică, anemie, hipertensiune, diabet tip 2 și obezitate.

Cum trebuie să arate o dietă vegetariană?

Consumul de proteine la dietele vegetariene poate îndeplini nevoile zilnice pentru orice persoană, chiar și pentru sportivi. Studiile făcute de Universitatea Harvard precum și alte studii realizate în Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Canada, Australia, Noua Zeelandă și alte țări din Europa au demonstrat că dietele vegetariene asigură necesarul de proteine unei persoane, atâta timp cât sunt consumate o varietate cât mai mare de plante. Produsele lactate și ouăle asigură surse complete pentru lacto-ovo vegetarieni, singurele surse vegetale cu cantități semnificative din toate cele opt tipuri de aminoacizi esențiali sunt soia, semințele de cânepă, amarant, quinoa, seminte de chia, leguminoasele (fasole, mazăre, linte, năut), hrișcă, spirulina, moringa și altele. Nu este imperativ, totuși, a obține proteine din aceste surse, deoarece aminoacizii necesari pot fi, de asemenea, obținuți prin mâncarea de o varietate de plante complementare, care în combinație asigură toți aminoacizii esențiali.

Trebuie specificat că, de-a lungul timpului, multe personalități au ales să aibă un meniu vegetarian, printre care: Charles Darwin, Thomas Edison, Albert Einstein,Benjamin Franklin, Isaac Newton,Nikola Tesla, Platon, Pitagora, Lev Tolstoi, Mark Twain, Pamela Anderson, Christian Bale, Kristen Bell, Danny DeVito, Leonardo da Vinci,  Bruce Lee, Brad Pit, Madona, Michael Jackson etc.

Ce înseamnă vegan?

Veganismul este abținerea de la folosirea tuturor produselor care provin de la animale, mai ales în dietă, având o filozofie care respinge ideea că animalele ar fi mâncare/obiecte/proprietate. O persoană care urmează această filosofie de viață se numește vegan. Acesta reprezintă un stil de viață în care sunt eliminate toate felurile de proteine animale (carne, mezeluri, pește, ouă, lactate, miere), de abuz ale animalelor (îmbrăcăminte, încălțăminte, divertisment provocat din luptele animalelor sau omorârea lor. Totodată, nu sunt acceptate experimentele pe animale, pentru crearea cosmeticelor sau a tratamentelor.

Dietele bine planificate sunt potrivite pentru toate etapele vieți, inclusiv sugarul și perioada de sarcină, după Academia Americană de Nutriție și Dietetică, Consiliul Australian Național de Sănătate și Cercetare Medicală, Asociația Dietetică Britanică, Dieteticienii Canadei și Ministrul Sănătății al Noii Zeelande. Regimul vegan tinde să fie bogat în fibre, magneziu, acid folic, vitamina C, vitamina E, fier și alte substanțe și sunt mai sărace în grăsimi saturate, colesterol, acid uric și vitamina B12. O dietă neechilibrată poate duce la deficiențe nutriționale care pot anula orice efecte benefice și pot cauza probleme serioase de sănătate, unele care pot fi prevenite doar dacă se consumă alimente fortificate și suplimente alimentare.

Aportul cu vitamina B12 este important, pentru că lipsa sa cauzează probleme ale sângelui și poate provoca daune neurologice, deși acest pericol este prezent și în celelalte diete prost-planificate non-vegane. Suplimentarea cu vitamina B12 se face din: ciuperci, alge marine (cu precădere spirulină si chlorella), drojdie, germenii, kombucha, cereale, borș, moringa si matcha.

Veganii știu și se bazează pe anumite principii de alimentație care sunt benefice sănătății și anume:

  • alimentele de origine animală sunt acide, iar corpul nostru fiind bazic are nevoie de alimentație alcalină pentru a putea funcționa la capacitate maximă;
  • carnea de orice fel aflată în interiorul organismului, unde sunt aproximativ 37 de grade Celsius, și fiind în întuneric intră în procesul de putrefacție în colon și formează substanțe ca putresceina și cadaverina care sunt foarte dăunătoare și pot duce la cancer;
  • digestia cărnii poate dura între 5 și18 ore, iar energia corpului se pierde din cauza faptului că organismul o consumă în timpul digestiei;
  • hrana vie bazată pe plante oxigenează fiecare celulă din corp și asigură toți nutrienții necesari;
  • alimentația vegană sau bazată pe plante încetinește îmbătrânirea, vitalizează și energizează organismul.

Foto: Pexels

Comentarii Facebook

Lasă o replică

Email-ul tău nu va fi făcut public.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Citește mai multe aici!

Politica de confidențialitate și cookie-uri